dinsdag 24 juli 2018

Alle soorten vervoer

Dag 3 alweer, al is het de eerste hele dag in Thailand / Bangkok. En achteraf wisten we het pas maar op deze dag was de uitdaging om zoveel mogelijk soorten vervoer in de hoofdstad uit te proberen! Uiteindelijk hebben we op de longboat, op de publieke 'rivierbus', in de tuktuk en in de gewone bus gezeten. En natuurlijk veel gelopen! Hieronder alvast de actie in een film met onze vervoermiddelen 😊.

Even bij het begin beginnen: ontbijt zeer vroeg omdat we vanaf 8.30 al op pad moesten (hoe vroeger hoe minder warm zeg maar). Bob (Ritske kwam er terecht achter dat de meeste gidsen in Thailand Bob heten) stond voor ons klaar en na het heerlijke ontbijt waren we vol energie om mee te gaan.

Met de bus naar de bloemenmarkt. Een heerlijk chaotische, mooie markt en we leren dat er vooral veel bloemen gekocht worden door de Thai om daarmee de diverse goden te eren. Bijvoorbeeld bij de boeddha beelden of bij de divese hindoe-goden. Nog zo'n mooi gebruik: aan het begin van de markt kun je vissen kopen (gevangen in een teil met water), niet om op te eten maar om weer vrij te laten en daarmee ook weer 'goed te doen'.

Overal worden speciale bloemenhangers of boeketten gemaakt als offering voor de goden.
Of bijvoorbeeld voor je juf!

Na de bloemenmarkt gaan we naar het paleis. Eigenlijk een combinatie van het grote tempelcomplex waar boeddha gecremeerd ligt en het paleis van Rama 1 t/m 5. Vanaf de 6e koning is er een ander paleis (aan paleizen geen gebrek hier) in gebruik genomen. Al met al een ongelovelijk indrukwekkend geheel vol met rijkdom maar met name symboliek! Een kleine uitleg bij de foto's.

Bij alle ingangen van het complex staan demonen als wachters. Zeg zo'n 6-7 meter hoog. Om de demonen van buiten tegen te houden.

De tempel waar de as van Boeddha wordt bewaard. Geheel van goud
en werkelijk schitterend! Het centrum van het tempel-deel van het complex.

Naast de gouden tempel dit gebouw. Hier ligt het boek van Boeddha. Daarin allerlei zaken waarvan Boeddha tegen zijn monniken heeft aangegeven dat ze die moesten opschrijven als zijn 'legacy'.

Het gebouw ook weer beschermd door demonen, van goud bij elke ingang. En (als je goed kijkt) zwaardvechters naast de deur geschilderd.

Deze vonden we werkelijk schitterend. Diverse demonen bij een wat kleinere 'shrine' op het complex pal naast de 'gouden tempel'. Samen houden ze het gebouw omhoog, in alle kleuren geschilderd.

Deze beelden overal te vinden. Als je van de aarde naar de hemel gaat kom je door een bos waar deze mytische beesten leven. Half mens en half bijvoorbeeld leeuw of kip of aap, etc.

Voorkant van de tempel waar 'de bijbel' van het Boeddhisme ligt.
 De grootste tempel in het complex is die waar de 'emerald boeddha' staat. Hier moet je met blote voeten naar binnen en mag je binnen niet fotograveren. Gelukkig hadden ze een raam open staan zodat we deze beroemste van alle Boeddha beelden wel konden vastleggen. Binnen een enorm indrukwekkend geheel. Over de gehele wand schilderingen van het leven van Boeddha en in het midden een enorm soort altaar waar bovenin in het midden de Boeddha staat. Ter plekke kun je respect betuigen en Boeddha eren. Onder andere diverse monnikken die we daar tegenkwamen.
Overigens op straat kwamen we hele jonge 'monks' tegen. Blijkt dat je vanaf je 8ste al monk kan worden, je bent dan tot je 18e een 'novice', waarna je een echte monnik kan worden.

De 'emerald Boeddha'

Enorme details in alle muren met veel patronen en goud.

Inzoomen op 1 pilaar: ontzettend veel detail en schitterend gemaakt. Het hele complex bijna met dit detail … zo ontzettend veel werk en devotie zit hierin!

Nog weer 1 van de mytische beesten. Ruben vond het op een gegeven moment een spel worden om te zien welke er nog waren ('die hebben we al gehad').

Langs de randen van het tempelcomplex de geschiedenis van Boeddha (wat ik begrepen heb) en van het Boeddhisme. En dat dan in 178 schilderingen waarvan hieronder een paar. Weer schitterend uitgewerkt en stuk voor stuk indrukwekkend. Ook erg leuk, Bob de gids wist eigenlijk bij elke schildering wel wat er uitgebeeld werd; blijkbaar erg op de hoogte van alle details van het Boeddhisme (zelf ook Boeddhist trouwens).

Dan naar de andere helft van het complex. Het paleis. Deze werd tot de 5e koning gebruikt (nu ook soms nog maar niet permanent). Drie delen: deel 1 voor de wachters e.d., deel 2 voor het werken van de koning (werkpaleis) en een prive-paleis ook bekend als 'de forbidden city'. De eerste koningen hadden vele vrouwen en waren de enige man die naar binnen mocht. Tijden veranderen (zoals onze gids zei met een knipoog 'westerse invloeden') en vanaf de 6e koning is er nog maar 1 vrouw.

In het paleis ook diverse beelden met een bijzondere oorsprong. Omdat de zijde die vervoerd werd vanuit China erg licht was in vergelijking met de andere spullen die naar China werden vervoerd kwamen er 'betonblokken' mee met de boot als extra ballast. Van die blokken zijn weer diverse beelden gemaakt voor het paleis.

Nog een weetje: de kleur van de koning is geel (zijn vlag zijn symbool in het midden van een gele vlag). Ik vroeg waarom geel? Nu simpel, hij is geboren op maandag …
Was hij geboren op dinsdag, dan had heel Thailand nu in het roze gekleurd geweest :).

Dak van het 'funeral' gebouw. Daar heeft de oude koning ook een jaar opgebaard gelegen na zijn dood.

Wachter gemaakt van 'ballast-afval'

Na het paleis snel door. Het was zeer warm en voor de kinderen wellicht ook 'te indrukwekkend'. De oplossing is nabij en na 5 minuten lopen komen we bij de rivier. Voordat we er erg in hebben zitten we in de longboat met z'n 9-en met de kapiteit en zijn we van start! Zo wat kan dat hard gaan!! Schitterende tocht op het heetst van de dag lekker met een windje in de schaduw op het water :). Onderweg door vele kanalen waar we genieten van mooie paleizen maar ook ons verbazen over hoe sommige gebouwen langs het water (op palen die voor 90% weggerot zijn) nog überhaupt blijven staan. Thailand is ook weer een mengeling van zeer mooi en rijk en vervolgens ook heel arm.
Op het water gebeurt er hier net zoveel als op het land: bootjes komen langs op bepaalde punten om even te handelen, taxi's varen voorbij en natuurlijk veel toerisme en vrachtschepen. Alles lekker chaotisch! En op de grote rivier.... golfslag.

Een schitterende verrassing voor ons: diverse grote (rond de  meter zonder staart) varanen, waarschijnlijk Indische varanen, komen we tegen tijdens onze tocht. Indrukwekkende beesten die lekker sloom langs de waterrand liggen 'te zonnen'. Echt indrukwekkend.

We eindigen na een uurtje op het water bij de lunch. All you can eat, heerlijk dus je kan zelf lekker kiezen. We zijn ook wel toe aan eten na een lange ochtend. De kinderen moeten allen nog echt wel wennen aan het andere eten, gelukkig is er witte rijst en patat; kans is groot dat dat toch de basis wordt van het dieet van deze vakantie. Samen waarschijnlijk met mango en andere soorten fruit :).

Na de lunch naar de Chinese markt waar we eigenlijk alleen genieten van de sfeer en niet stoppen om te kopen (veel zaken gezien die je niet nodig hebt..). Een enorme drukte en een mengeling van vele indrukken, geuren en mensen. En allerlei soorten vlees (van sidderaal tot kalkoen achtige beesten), vis, thee, fruit, etc.

Bij vele huizen deze offerplekken. Als je ergens gaat wonen verhuizen de geesten uit het huis. Je moet die echter wel blijven eren elke dag voor 'goed geluk' en voorspoed. Dus elke dag iets van eten, een bloemetje, etc.

Het vieze fruit / stinkfruit: Durian. We gaan het nog eten deze vakantie :)

Wij dachten een soort zee-anemoon in de bak te herkennen. En anders zeekomkommer. Iemand die het weet?

Gedroogd vissedarmen … ik twijfel nog of ik dat ga proberen. Gids Bob zei dat je hier 'groot en sterk van wordt' klinkt mij echt als een reclamepraatje. En dan kies ik liever voor groot en sterk met pindakaas :)

Midden in de markt ineens een Chinese tempel. Dus even binnen kijken.

Dan is het bijna 3 uur en dus ook weer tijd om lekker naar het hotel te gaan. De kinderen mogen kiezen en dus wordt het de tuktuk. Wij dachten dat de longboat hard ging.... deze jongens gaan nog 3 keer harder en dan door al dat verkeer heen. Als je het overleeft ben je een ervaring rijker en het is een stuk goedkoper dan de efteling zeg maar.

's Middags natuurlijk weer lekker zwemmen! Daar ook geoefend voor het snorkelen later met de action camera. Het resultaat hieronder; monster Ruben!

De avond eindigt zeg maar 200 meter van het hotel. In een mooi straatje kunnen we lekker wat eten. Blijkt dat het niet uitmaakt waar je eet in de straat, uiteindelijk komen alle gerechten bij alle restaurants vandaag voor ons gevoel :). Maar heerlijke maaltijd waar de kids weer los gaan op de rijst, mango en watermeloen en wij als volwassenen hier en daar wat exotischer proberen.

Goed, nu half 10 's avonds en eerlijk gezegd zijn we kapot! Morgen een 'rustdag' (de gids is er niet) en gaan we weer in de ochtend weg deze keer bij het grootste tempelcomplex van Thailand kijken naar allerlei soorten Boeddha's. En dan in de middag waarschijnlijk weer zwemmen, eten, etc. En dan vanaf donderdag Bangkok uit en het land in!

1. wat een bezienswaardigheden en belevenissen alleen al op de eerste dag.
    Mooi om te zien en mee te beleven.